Skip to main content

Poklon mestu

S priljubljeno Dvořákovo simfonijo Iz novega sveta, ki bo 11. septembra zaokrožila otvoritveni koncert, se v nove svetove podaja tudi Festival Maribor 2024. Njegov glasbeni zemljevid namreč prvič izrisuje Mate Bekavac. Izjemni klarinetist je pred natanko tridesetimi leti z Glasbenem septembrom ob Janku Šetincu, Brigiti Pavlič in Ireni Grafenauer v sveže zaorano festivalsko ledino mesta posejal prva semena.

Zato ne preseneča, da tenkočutni glasbenik, ki je odtlej zgradil odmevno in ugledno mednarodno kariero, ponovno izbira manj uhojene poti. Takšne, ki se na daleč ogibajo gladkim tlakovcem in pološčenim parketom, takšne, ki s smelimi koraki pogumno zarežejo v vsakdanjost. Pa tudi tiste malone pozabljene steze, prerasle s travami in prepredene s koreninami. Poziva nas, da sezujemo čevlje in pod bosimi podplati začutimo mehkobo zemlje. Da vdihnemo njen vonj, v katerem se sladka zatohlost trohnenja in ostra svežina novih poganjkov zlijeta v večni krog življenja. Da zagrebemo v prst, ki v svojem varnem objemu hrani stoletne sledi naših prednikov – staroselcev in prišlekov, dedov in sosedov, priseljencev in izseljencev, popotnikov in sopotnikov.

Njihov dedni zapis ni le v nas, temveč je tudi dedni zapis našega mesta. Posebnega mesta. Med njegovimi zidovi domujejo slovanski patos in avstro-ogrski blišč, odmevi Alp in madžarske puste, slovenska melanholija in balkanski temperament, domačna varnost tradicionalnega in izzivalni mik eksotičnega. Vse to odseva v letošnjih festivalskih sporedih. Slovanski umami, Trans Danubia in Gitana, Tenkočutnost Balkana, Oberkrain – Unterkrain, V imenu korenin, Vezi ... Že naslovi zgovorno pričajo o Bekavčevem umetniškem kredu, ki se upira elitističnemu in varne, a toge okvire uveljavljenega prebija s klicem po svobodi, iskrenosti in predanosti. Brez predsodkov in zavor.

V družbi Bekavčevih glasbenih sopotnikov in somišljenikov, vrhunskih mednarodno uveljavljenih glasbenikov, kot so Kvartet Kelemen, Thomas Gansch in drugi, bomo deležni vrste raznolikih in intenzivnih glasbenih izkušenj. Tudi najmlajši obiskovalci. Ti bodo prve korake v svet klasične glasbe že tradicionalno naredili v družbi pianistke Adriane Magdovski, nekoliko starejši pa skupaj s pogumnim junakom glasbene pravljice Peter in volk. Ponovno bomo priča praizvedbi novega slovenskega dela: Leon Firšt je monomuzikal Ponočnjak napisal po naročilu Festivala Maribor, v naslovni vlogi pa bomo videli Tilna Artača.

Sklenimo z Bekavčevo mislijo, ki se mu je utrnila ob premišljevanju o mestu, v katerem je tudi sam nabiral prve glasbene izkušnje. »Štrudelj, carski praženec, pečenka in golaž – vse to je že dolgo naše. Zakaj podobno ne ravnamo tudi z glasbenimi recepti?«
Vabimo torej k užitkom ob bogastvu okusov festivalskega jedilnika, polnega izvirnih kreacij in vrhunskih jedi, sladkih razvajanj in ostrih začimb, ujemanj in kontrastov, prefinjenosti in strasti. Prav takšen je kot naše mesto: »Na pol poti med Dunajem in Trstom stoji in s svojimi ulicami in hišami, saloni in beznicami, gostišči in svetišči, zapori in bolnišnicami, norišnicami in mrtvašnicami čaka …«* Na kaj? Da ga ugledamo v pravi luči in končno pričnemo ceniti njegovo pestrost in drugačnost – bogastvo, ki ga podarjajo stoletja na stičišču zgodovinskih tokov, glasbenih tradicij in kultur.

Ustvarjalci Festivala Maribor upamo, da bo k temu pripomogel tudi naš festival. Dobrodošli!

 

 

*Drago Jančar, Severni sij

Za slepe in slabovidne(CTRL+F2)
barva kontrasta
velikost besedila
označitev vsebine
povečava